مقالات

کاربرد کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان

کاربرد کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان

آیا می‌دانید کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان چه کاربردی دارد؟ آیا می‌دانید چرا استفاده از کنتاکتور مهم است و چه مزایایی دارد؟ کنتاکتور به‌طور اساسی در موتورهای تک فاز و سه فاز با توان ۲٫۲ تا ۴۵۰ کیلووات و برای کنترل اتوماتیک موتور استفاده می‌شود.

ساده‌ترین روش برای قطع و وصل اتوماتیک موتور استفاده از کنتاکتور است. کنتاکتور یک دستگاه قطع زیر بار است که تیغه قابل حرکت آن تحت تأثیر نیروی الکترومغناطیسی با کنتاکت ثابت در تماس قرار می‌گیرد.

در این مقاله از مهرآذر الکتریک در مورد چگونگی کاربرد کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان توضیحات لازم را بارشما به اشتراک می‌کذاریم.

 

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور یک قطعه الکتریکی است که برای قطع و وصل کردن بارهای بزرگ در مدارهای قدرت استفاده می‌شود. این قطعه به‌صورت یک سوئیچ الکترومغناطیسی عمل می‌کند و در موتورهای الکتریکی و سیستم‌های قدرت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنتاکتورها قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانند به‌صورت اتوماتیک با کمک سیگنال‌های الکتریکی فعال و غیرفعال شوند. این قطعه علاوه‌بر قطع و وصل کردن بارها، قابلیت حفاظت در مقابل اتصال کوتاه و برق‌گرفتگی را نیز دارد.

 

کاربرد کنتاکتورها

کنتاکتورها با‌توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مختلفی که دارند، در صنایع مختلف کاربرد دارند که عبارتند از:

  • کنترل موتورهای الکتریکی:

کنتاکتورها برای راه‌اندازی، قطع و وصل و کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند. ظرفیت کنتاکتورها بر‌اساس نیاز جریان موتور تنظیم می‌شود.

  • بانک‌های خازنی:

کنتاکتورها در بانک‌های خازنی برای کنترل شارژ و تخلیه خازن‌ها استفاده می‌شوند. این کنتاکتورها باعث تغییر در جریان و ولتاژ خروجی بانک خازنی می‌شوند.

  • موتورهای آسنکرون:

برای راه‌اندازی موتورهای آسنکرون با ترمز و بدون ترمز جریان مخالف از کنتاکتورها استفاده می‌شود. این کنتاکتورها قادر به کنترل جریان و قدرت موتور و تغییر جهت گردش آن هستند.

  • موتورهای شنت:

برای راه‌اندازی و کنترل موتورهای شنت از کنتاکتورها استفاده می‌شود. این کنتاکتورها باعث می‌شوند تعداد دفعات قطع و وصل موتور در فواصل زمانی کوتاه زیاد شود و قابلیت تغییر جهت گردش موتور نیز فراهم می‌کنند.

  • موتورهای سری:

برای راه‌اندازی و کنترل موتورهای سری از کنتاکتورها استفاده می‌شود. این کنتاکتورها باعث می‌شوند تعداد قطع و وصل‌ها در فواصل زمانی کوتاه افزایش یابد و امکان تغییر جهت گردش موتور نیز وجود داشته باشد. کنتاکتورها به‌عنوان یکی از اجزای اساسی در صنعت و سیستم‌های برقی استفاده می‌شوند و برای کنترل و مدیریت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بسیار حیاتی هستند.

 

نحوه کارکرد کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان

در صنعت برق، هزاران قطعه و سیستم به همراه روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. مدار فرمان و قدرت از جمله داده‌های اساسی است که برای تحلیل دقیق‌تر نقشه جریان برق از آن استفاده می‌شود.

بدون شک، تحلیل صحیح و استاندارد نقشه برق نیازمند اطلاعات زیادی مانند نقشه الکتریکی است که به‌صورت ویژه برای فرمان و قدرت طراحی شده است؛ بنابراین مدار فرمان و قدرت به‌عنوان یکی از تجهیزات اصلی یا پایه‌های سیستم‌های الکتریکی شمرده می‌شود.

همچنین، در این مدار از قطعات و تجهیزات بسیار زیادی استفاده می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان چه کاربردی دارد؟

کنتاکتور نیز به‌عنوان یکی از قطعات مهم در صنعت برق نقش حیاتی ایفا می‌کند. این قطعه در موتورهای سه فاز و تک فاز با قدرت بین دو تا ۴۵۰ کیلووات به‌منظور کنترل اتوماتیک موتور استفاده می‌شود.

کنتاکتور یک قطعه کاربردی است که برای قطع و وصل کردن موتور به‌کار می‌رود. در واقع، این قطعه از یک تیغه متحرک تشکیل شده است که تحت تأثیر نیروی الکترومغناطیسی قرار گرفته و جریان قطع و وصل را کنترل می‌کند.

در قسمت کویل کنتاکتور، جریان همواره حفظ می‌شود. زمانی که تیغه متحرک این قطعه فشار داده شود، به حالت وصل با کنتاکت ثابت می‌روید؛ اما زمانی که ولتاژ کاهش یابد، جریان در سیم‌پیچ قطع می‌شود و کنتاکت متحرک به‌صورت اتوماتیک در وضعیت قطعی قرار می‌گیرد. این تیغه‌ها در مسیر جریان بار موتور قرار دارند و به آن‌ها تیغه‌های نگهدارنده نیز می‌گویند.

 

سخن پایانی

کاربرد کنتاکتور در مدار قدرت و فرمان بسیار حائز اهمیت است. این قطعه، یک نوع کلید مغناطیسی است که در حال حاضر به‌صورت مدل‌های مختلف عرضه می‌شود.

شما می‌توانید بهترین کنتاکتورها را از مجموعه مهر آذر الکترونیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنید. قیمت کنتاکتورهای این مجموعه همچنین مقرون‌ به‌ صرفه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *